8 Ekim 2014 Çarşamba

Maydanoz Time : Kitap - Platon Devlet

Herkese günün 2.postu kitap postundan merhabalar efenim...Ödevlerim kitap okumak olunca böyle bölüme gurbanlık koyun olurum ben diyorum izninizle arkadaşlarım hukukta can çekişirken ben hem sevdiğim işi yapıyorum hem de felsefecimizin deyimiyle Münevver (Aydınlanmış) oluyorum.Felsefe kitapları ve filozofları sevenler için gelsin anacım bu kitap postu.Devlet Platon'un diğer bi adıyla Eflatun'un en bilinen kitabıdır.Devlet o zaman ki Yunan devlet işlerini,işleyişi,sosyal hayatı hocası olan Sokrates'in ağzıyla eleştirin daha doğrusu karşısındaki kişi ile tartışarak ve Sokrates'in deyimiyle içindeki doğruyu bir ebe gibi doğurtarak anlatıyor.Bilenler eminim vardır Sokrates en sonunda idama mahkum ediliyor ve bir zehir ile öldürülüyor.Neyse daha fazla bilgiyi okurken aldığım notlara devrediyorum.

Platon'un gerçek adı Aristokletmiş.Platon geniş omuzlu demekmiş.Sokrates'in öğrencisi Aristotales'in hocasıdır.Platon'un bilgi kuramının çıkış noktası Protogoras'tır.Bir şeyi bilen kişi onu algılıyan kişidir.

Devlet düzeni;halk,askerler ve koroyuculardır.Planton'a göre Nous tarafından biçimlendirilerek Kaos'tan düzene geçirilmiş,ruhu ve zekası olan bir canlıdır Evren. Nous=Tanrı

Platon Devlet kitabına doğruluk kavramını tartışarak başlar.Doğruluk hem adalet hem de ahlakın temel terimidir.

Simonides:Herkese borç olanı vermek doğrudur.Doğruların borcu dostlara iyilik etmektir,kötülük etmek değildir.

1.Bölüm:Polemarkhos-Sokrates Konuşmaları

Socrates'in ünlü ''eiromeia''sı,ilk baskıda bilmezlikten gelmedir.

Thrayomakhos:Doğruluk işe gelen şeydir.

Sokrates:Hiçbir kimse yönetici oldukça hiçbir yönetimde kendi yararını gözetmez.Ve bu adam ne söylerse,ne yaparsa uğrunda çalıştığı kişilerin yararını gözetir.

Doğruluk iyilik ve usluluktur,eğrilikse kötülük ve bilgisizliktir.

2.Bölüm:Doğruluk nedir,nereden doğmuştur?

Glauken:Doğruluk en iyi şeyle,yani haksızlık edip ceza görmemekle en kötü şeyin,yani haksızlığa uğrayıp öç alamaması arasındadır.

Eflatun iki olanak görüyor.1-)Tanrı gerçekten değişir.
2-)Tanrı insanları aldatmak için değişmiş gibi görünür her ikisininde gerçeğe aykırı olduğu gösteriliyor.

3.Bölüm:Glauken ile Yunan müzik ve edebiyat güncel gibi estetik değerleri tartışıyor.

Gerçek aşk ise düzenliyi ve güzeli akla ve musiki eğitimine uygun bir biçimde sevmektir.

Eflatun Yasalar'da oğlancılık üzerine görüşleri daha açık bir biçimde belirtmiştir.Kadın-erkek arasında aşk doğa yasalarına uygundur çünkü soyu sürdürme amaçlıdır.Fakat erkeklerin ya da kadınların arasındaki sevişmeleri doğa yasalarına aykırıdır.İnsanı bu doğa dışı aşka sürükleyen etken şehvet düşkünlüğü olmuştur.Demek Eflatun oğlancılığı reddeder.Fakat öte yandan erkeklerin aralarındaki sevişmesi Hellen yaşamında önemlidir,hatta bazı devletler askerlik ve devlet işleri için ondan yararlanır ahlak ve eğitimde de önemliydi yaşça büyük olan küçüğün eğitiminden sorumluydu.Eflatun bu bakımdan yani felsefeye dayanan güzeli ve iyiyi amaçlayan bir ilişki olarak şehveti ve duyumculuğu dışta bırakmak koşuluyla erkek arasında sevgiye izin verir.

Hekimle yargıçlar arasında Sokrates'în ilerde göstereceği temel bir fark vardır.Fark şurada da görülür ki ideal devlette yargıçlara bekçilerin gereksinimi yoktur,oysa hekimler bir bakımdan gereklidir.Eflatun yargıçlık mesleğine değer vermemekle özellikle Atinada ki mahkemelerin durumunu eleştirir.Atina da kurayla yargıç seçilmek yurttaşların hem siyasal hem de parasal durumlarında önemli bir etkendi.Eflatun un kurduğu ideal devletin birçok bakımdan Sparta devletini anımsattığı bilinir.Sparta da bir çocuk doğduğu zaman devlet görevlileri vücudunu inceler büyütülmesine ya da atılmasına karar verildi.

İki karşıt eğilim,yani haşinlikle yumuşaklık arasında denge kurmak Eflatun'a göre devlet ana görevidir.Hatta Eflatun'a göre devlet adamının görevi de bu iki karşıt doğa eğilimlerinin uyumlu bir biçimde birleşmesini sağlamaktadır.Bu iş için devlet adamı eğitimden,bir de bu amacı güden evlenme yasalarından yararlanabilir.

4.Bölüm:Adeimantes ile devlet yapısı hakkında tartışıyor.

Kentin bilge gözü pek ölçülü ve adaletli.Bunlar Ana erdemler denilen dört erdemdir yani büyün öteki erdemler burdan çıkar.Doğaya uyarak kurulan kent bir bütün olarak bilge adam kendinin en küçük kısmına başında bulunan ve onu yöneten en dar sınıfına ve bu kısımda ki bilgiye borçludur.Bu da anlaşıldığına göre doğa gereği sayısı en az olan sınıftır.Bütün öteki bilgiler arasında,bilgelik adına hak kazanan tek bilgiden pay almak küçük bir sınıfa düşer.Kenti oluşturan her üç sınıf kendi işini gördüğü için kent adaletliydi.İnsanda egemen olan ve bu öğütleri bildiren küçük kısmına göre de insana bilge denir yine bu kısımda her kısma ve bu üç kısmın oluşturduğu birliğe yararlı olan şeylerin bilgisi vardır.

Beş devlet biçimi beş de ruh biçimi.Yönetenler arasında bir tek adam sivrilirse bu krallık birçokları sivrilirse soyluluk yani iyilerin yönetimi olur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kitap - Bizimle Başladı Bizimle Bitti Colleen Hoover

 Herkese merhabalar efenim, Bayram sonrası iş öyle hızlı başladı ki vakit bulup buraya yazamadım bile.Bu arada bi sürrü kitapta okuyup bitir...