Herkese merhabalar efenim ...
"Öğrenme Stratejileri ve Motivasyon" dersi kapsamında izlediğim ve ödev olarak değerlendirmesini yazdığım bi filmden bahsetmek istiyorum sizlere.Öğretmen arkadaşlarımız varsa öğrencilerinize "motivasyon" kapsamında bu filmi izletmenizi tavsiye ediyorum.Eğer bu filmi izleme ödeviniz varsa benim yazdığım değerlendirmeden de yararlanabilirsiniz eğer filmi sadece film olarak izlemek istiyorsanız da aşk meşk,macera yok ona göre sadece hırslar,çalışma azmi ve başarıya odaklanma üzerine bir film değerlendirme yazım bol bol spoiler içerdiği için sadece film olarak izlemek isteyenler okumasınlar :)
Değerlendirme yazıma gelicek olursak :
Filmin daha ilk sahneleri bize bu yönde ipuçları veriyor.Filmin başrolü olan Rudy’nin çocukluğunda , Bandura’nın “rol model alarak öğrenme” kuramına bir atıf olarak televizyonda izlediği Amerikan futbol oyuncularını taklit ettiğini,koçlarının onlar sahaya çıkmadan önce söylediği “motivasyon” sözlerini aynı şekilde ezberlediğini ve kardeşini aktardığını “taklit ederek” öğrenme gerçekleştirdiğini ve bunun neticisinde kendine bir amaç,bir çocukluk hayali oluşturduğunu görüyoruz.Böylece Rudy kendine bir hayat amacı,bir meslek hayali belirlemiş oluyor : Amerikan futbolu oyuncusu olmak.Küçüklükten beri amatör olarak Amerikan futbolu yaptığını ve asıl hedefinin de bu konudaki en iyi üniversitede eğitim almak olduğunu görüyoruz.Buradaki bir diğer şeyde öğrenmenin ilk aşamasının hedef belirleme olduğunu görebiliriz.
Rudy büyüyüp lisede eğitim almaya başlıyor çocukluk hayali olan Amerikan futbolunu lisede de amatör olarak devam ettirdiğini ve notları neticesinde de Amerikan futbolunda en iyi eğitim veren üniversiteye gitmek istediğini görüyoruz.Lisede Amerikan futbolu oynadığı sıradaki sahnede koçlarının ödül-ceza kuramına - davranışçılık - bir atıf olarak “İyi bir hamle yaparlarsa ödül olarak soyunma odalarına gidebileceklerini” söylüyor.Koçun burada ödülle belirlenen bir motivasyon çizelgesinde ilerlediğini görebiliriz.
İlerleyen sahnelerde Rudy’nin lise eğitim hayatının hiçte iyiye gitmediğini,notlarının istediği üniversiteye gitmek için yeterli olmadığını görüyoruz bunun üzerine dışsal motivasyonlara bir atıf olarak Papaz ile aralarında "Rudy’nin üniversiteye gitmek için yeterli olmadığını ve bu işi beceremeyeceği” tarzında heves kırıcı bir diyalog geçiyor.Rudy bu durum üzerine oldukça etkileniyor ve lise eğitim hayatını yarıda bırakarak fiziksel güç gerektiren başka bir işe yöneliyor.Bu sahnelerde dışsal etkenlerin motivasyon üzerinde oldukça etkili olduğunu görmekteyiz.Fiziksel güç gerektiren bu işte uzun bir süre çalışıyor ve burada bir arkadaş ediniyor.Arkadaşı ile bir kafede oturduğu sahnelerde arkadaşı Rudy’ye doğumgünü olduğu için istediği üniversitenin bir üniformasını hediye ediyor bunun üzerine Rudy yeniden üniversite hayallerini kurmaya başlıyor ve içsel motivasyonu bir nebzede olsada dışsal bir motivasyonla desteklenmiş oluyor.
İlerleyen sahnelerde bu yakın arkadaşının bir iş kazasında öldüğünü görüyoruz bunun üzerine tramvatik yaşantılarında bireylerin içsel motivasyonları üzerinde oldukça etkisi olduğunu görüyoruz ve Rudy bu tramvatik olay sonucunda lise hayatını yeniden devam etmek ve iyi notlar alıp istediği ünivesiteye gitmek adına bir karar alıyor.
Rudy lise hayatını geri dönüyor ve kararlı,amacına oldukça odaklı bir şekilde eğitim hayatına kaldığı yerden devam ediyor.Bu sahnelerde derslerde not almanın,tekrar yapmanın,derslere devamlı katılımın öğrenme üzerinde oldukça etkili olduğunu görüyoruz.Rudy bu zaman zarfında notlarını yükseltmeye başlıyor ama başvurduğu üniversiteden üst üste red cevapları alıyor.Okul tatilinde eve geldiği sahnelerde babasıyla olan diyaloglarda.Motivasyonda ailenin,özel hayatın ve toplum değerlerinin ne kadar etkili olduğunu görüyoruz.
İlerleyen sahnelerde Papazla arasında geçen diyaloglarda : Rudy’e hayalinden vazgeçmesi,bu işe uygun olmadığı tarzında şeyler söyleniyor ama Rudy kendisini gayet iyi tanıdığını,neyi isteyip neyi istemediğini,neyi yapıp neyi yapamayacağını,neye yeteneği olup neye olmadığını bildiğini ve vazgeçmeyeceğini söylüyor.Bu sahnelerde ve diyaloglarda öğrenmede hedef belirleme kadar hedefe uygun olup olmadığını bilmenin yani kendi farkındalığının olmasına değiniliniyor.Rudy’nin buradaki söylemlerine bakarak öğrenmede içsel motivasyonunun oldukça yüksek olduğu söylenebilir.
Rudy lisedeki eğitimine devam ederken aynı zamanda üniversiteyede usanmadan başvuru yapmaya devam ediyor.Ayrıca görsel motivasyon olması açısında da istediği üniversiteyi görmeye gidiyor hatta orada kendine bir iş buluyor ve lisedeki eğitimi devam ederken gitmek istediği üniversitede çalışıyor ve bir gün burada kendisininde olacağını hayal ederek içsel motivasyonunu arttırıyor.Hedefi her gün görmesi,içinde bulunması onun öğrenme azmine ve sabrına katkıda bulunuyor.
Rudy lise hayatına devam ederken aynı zamanda üniversitede bir işte çalıştığı için oldukça yoğundur ama bazı olaylar sonucunda gitmek istediği alanla ilgili lisedeki bir kulübe üye oluyor ve orada kendisi gibi aynı hayallere sahip insanlarla buluşuyor,konuşuyor.Bu etkinlikle birlikte içsel motivasyonu dışsal motivasyonlarla desteklenmiş oluyor.Burada aynı zamanda görsel motivasyonun sadece biçimsel olarak olmadığı - istediği üniversiteyi yakından görmesi - sadece bir simge bile - Amerikan futbolu kaskı - olabileceği gösteriliyor.
Filmin ilerleyen kısımlarında Rudy’nin liseden iyi notlar aldığını ve bir çok reddin sonunda istediği üniversiteden kabul cevabı aldığını görüyoruz.Böylece Rudy hayallerine kavuşmuş oluyor ve istediği üniversiteye sadece bir temizlik çalışanı olarak değil de öğrencisi olarak girebiliyor.