25 Mayıs 2019 Cumartesi

Kitap : Aeden A. Azra Kohen

Herkese merhabalar efenim ...

Oldukça zor okunan bir kitap ile karşınızdayım ! A.Azra Kohen'den daha önce Fi,Çi,Pi serisini okumuş ve bloga yorumunu girmiştim.Benim çok severek okuduğum bir seri olmuştu.Olaylarının yanında felsefik ve psikolojik alt metni beni kendine hayran bırakmıştı.

Bir süre kitap dünyasından uzakta kaldığım için sevdiğim yazarların güncel kitaplarından haberim yoktu şöyle 100 Liralık bir alışverişle hemen hepsini topladım onlar bitsin yaza da yine geleneksel 100 Tl alışverişimden yapacağa benziyorum.

Neyse efenim Aeden kitabına gelicek olursak , öncelikle şunu söylemem gerekir ki bence hiç Azra Kohen'nin tarzından bir kitap değil.Evet,yine olaylar altından alt metin verme elbette var ama kitap öncelikle fantastik bir kitap ve sanırım böyle bir şeyi bir Türk yazarda ilk defa okuyorum o yüzden bana çok değişik geldi olayların New York'da geçiyor olması isimlerin yabancı olması sanki yabancı bir yazarın kitabını okuyor etkisi verdi bana.Azra Kohen'de tek sevmediğim şey aynı şeyleri sürekli tekrarlaması mesajı gözümüze gözümüze sokmaya bayılıyor kadın.Aslında Azra Kohen'ni uslüp ve yazarlık açısından değerlendirmenin yanlış olduğunu biliyorum çünkü kendisi de sürekli vurguluyor bütün röportajlarında : "Ben bir yazar değilim sadece kitaplarımda bir mesaj vermeye çalışıyorum okuyucularıma."

Bir çok kişiden ve blogta duymuştum bu kitabı seven de çok sevmeyende (her zaman ki gibi).Ben bu kitaba biraz daha ılımlı ve orta seviye de yaklaşıyorum.Beni çok etkiledi mi ; maalesef hayır.Kitabın ilk 150 sayfasına kadar hiç bir şey anlamadım ve sıkıla sıkıla okudum biraz araştırdım kitabı yorumlara falan baktım her okuyan "başları sıkıcı o yüzden bi 150 sayfa kadar dayanın ondan sonra elinizden bırakamayacaksınız." diyordu.Geçekten de öyle oldu 150 sayfadan sonrası daha hızlı akmaya başladı ve 150 sayfasını 10 günde anca okurken geri kalan sayfaları 3 günde falan okudum herhalde.(Kitap okuma da formdan düştüğüm için 500 sayfalık kitapları eskiden 1 hafta da okurken şimdi 15 günde anca okuyabiliyorum.)

Spoiler vermeden biraz konusundan bahsedecek olursak ;
Sonje ve Numi diye iki karakterimiz var.Ben kitabın ilk 150 sayfasında o kadar bir şey anlamamışım ki Sonje'yi kız Numi'yi erkek sandım.(Ama isimleri Türkçe ye bakınca öyle çağrıştırıyor.)Bu iki baş karakterimiz Aeden diye Dünya'dan oldukça uzakta bir gezegende yaşıyorlar. Çİ'nin gücüyle ileri bir teknoloji de yaşıyorlar ve telepati yoluyla iletişim kurabiliyorlar.Bu ikisi bir şekilde (oraları çok anlamadığım için biraz kaçırmış olabilirim.) Dünya'ya geliyorlar ve kendi çaplarında "insansılara" (evet biz onlar kadar gelişemediğimiz için bize insan değil insansı diyorlar) yargı dağıtmaya başlıyorlar.

Bu tarz insan dışı varlıklar üzerinden insanlığa bakış açısını ve yargı dağıtmayı ilk defa gören biri için oldukça farklı ve ilham verici bir kitap gibi gelebilir ama ben daha önce bir çok oyunda ve filmde zaten bu tarz bir eleştiriyi gördüğüm ve zamanında onlardan çok fazla etkilendiğim için beni aşırı etkileyemedi kitap hele de en son aklımda Detroit Become Human gibi bir oyunun etkisi kalmışken :)

2 yorum:

  1. Sanırım bu yüzden, bir kitabın sadece hikayesini anlamaya çalışmakla yetinmemek gerekiyor... Anladığım kadarıyla Aeden'i okumaya başlamadan önce araştırmışsınız ve bir ön yargıyla kitabı okumaya başlamışsınız.
    *Destek yayınlarının baskısında, sayfa 34'te "Surza sustu ve dikkatle en büyük oğlu Sonje'ye baktı" diye bir cümle geçerken, sizin 150 sayfadan sonra Sonje'nin erkek olduğunu fark etmeniz bile kitaba ön yargıyla yaklaştığınızı doğruluyor.
    Ve buna rağmen, Aeden'i okumuş biri olarak söylüyorum, kitabı tam anlamadığınızı söyleyip, anladığınız yerlerden kesitlerle yorum yapmaya çalışıyor olmanız beni üzdü.

    Umarım Aeden kelimesinin "adn" kökünden, yani (Kuran'da da geçen) "cennet/cennet bahçesi" anlamından geldiğini bilerek, kitapta sürekli geçen bazı kelimeleri, örneğin, "frekans, ses, merak, analiz" gibi kelimeleri araştırarak ve daha nice ayrıntıları fark ederek kitabı tekrar okursunuz.

    Not: Aeden kelimesi "sadece" Kuran'da geçmez, örnek vermek gerekirse sümer tabletlerinde de bir yer olarak geçer. "Şansa" bakın ki, Azra Hanım'ın son kitabı "Gör Beni" sümer tabletlerini de araştırmaya iter bizleri...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında şöyle ki kitabı alırken konusuna bakmadım hatta arka kapak yazısını bile okumadım çünkü Akilah sevdiğim ve daha önceden zaten beni etkileyen biri olduğu için beni hayal kırıklığına uğratacağını düşünmedim.Kitabın içine bir türlü giremeyince bi araştırayım kitabı spoiler yemeden insanlar ne diyor diye bi baktım pek çok insan ilk 150 sayfasında girememiş içine.Bu araştırmamda zaten Aeden ne demek olduğunu falan öğrendim bilim kurgu,distopya ve benzeri olaylar üzerinden alt metin veren bir çok kitap seven bir insan olduğum için bu tarz kitaplar hep okudum zaten o yüzden kitap beni aşırı etkilemedi.

      Sil

Kitap - Bir Kutup Ayısının Anıları Yoko Tawada

 Herkese merhabalar efenim, Yoko Tawada'dan daha önce Tokyo'nun Son Çocukları diye distopik bir hikaye okumuş ve bunu sizinle paylaş...