Ana içeriğe atla

Maydanoz Time : Film - National Geographıc Tabu Belgesel Serisi (2 tane)

Herkese merhabalar efenim.Hayatım şu sıra öyle güzel ve huzurlu gidiyor ki kelimelerim kifayetsiz kalıyor.Tabi finallerden önce her şey pek bi güzel ya final haftası? Amanin yaklaşıyor vallahi bak yine içime bi öküz oturdu! :(

Neyse efenim bizim bu yıl ki antrpoloji dönem sonu ödevimiz olan ve bana düşen 2 Tabu belgeselinden bahsetmek istiyorum.Belki aranızda belgesel sevenleriniz vardır ben eskiden pek sevmezdin açıkçası ama bu antrpoloji dersi bu yıl bana baya bir şeyler kattı bu anlamda diyebilirim.
Bu belgeselleri ve daha fazlasını belgesell.com dan bulabilirsiniz.





1-Geçiş Törenleri Ayinleri:




Hayat doğumla başlayan ölümle biten bir yolculuk.Doğumdan ölüme kadar belli gelişme dönemlerinden geçiyoruz.Bazı ülkelerde işte bu gelişme dönemleri bir ‘’geçiş ayini’’ ile tabu haline gelebiliyor.

Güney Afrika’da bir erkek çocuğun erkekliğe girişi bir ayinle yapılıyor.Bu ayine ‘’sünnet töreni’’ deniliyor.Bu şekilde erkek olacak kişinin gerçek acıyı tatması sağlanıyor.

20 yaşına gelince ilk olarak saç traş ediliyor o sırada ailesi danslarla kutlamalar yapıyor.

Sünnet töreni öncesinde erkek çocukların vücudu her yaz beyaz boya ile boyanır,kabileden çok uzakta derme çatma bir kulübeye kapatılırlar.Hijyen neredeyse hiç yok,enfeksiyon yaygın.Bunun sonucunda sakatlanma ve ölümlerin olması oldukça yaygın.


Buna benzer bir törenle olmasa da dünyanın bir çok yerinde (örneğin Müslümanlarda) sünnet töreni oldukça yaygın.Erkekliğe geçiş bir çok yerde gerçekten önem sahibi olan bir konu.Sadece erkekliğe değil Meksika gibi bir yerde kadınlığa geçişte oldukça önemli görülüyor ve bunu ayinleştiriyorlar.Meksika’da oldukça eski bi topluluk olan Apaçiler bu geçiş töreninin başrolünde.

Bu kadınlığa geçiş töreninde ilk adet ritüeli oluyor.Amaç adet ağrısı ve doğum acısına hazırlıklı ve dayanıklı yetişmelerini sağlamak Apaçi kadınlarının.Bu şekilde kadın olmanın ne olduğu,bir kadının nelere katlandığı vurgulanıyor.Kadınlık kutlanıyor çünkü kadınlar türün devamını sağladıkları için kadınlara Apaçilerde büyük saygı duyuluyor.


İnsanın bu gelişimsel süreçleri içinde sadece erkekliğe ya da kadınlığa geçişi değil yaşlılığa geçişi de bir süreç oluyor.Amerika’da en azından bu böyle oluyor.
Amerika güzelliğe,gençliğe tapar ve üretkenliğe değer verir.Diğer kültürler topluma değer verirken Amerika bağımsızlığa ve bireyselliğe odaklanır.Yaşlılık çoğu Amerikalıyı töreni olmayan bir geçişe zorlar.Evlerinden ve ailelerinden genellikle koparılırlar ve bu karar torunları,çocukları tarafından verilir.Doğu ülkelerinde yaşlılara yaşantıları ve tecrübeleri nedeniyle değer verilir,saygı duyulur.Bir çok  ülkede Amerika’nın yaşlılarını huzurevlerine ve bakımevlerine vermesini eleştirir.


2-Estetik Ve Güzellik Anlayışı:


Doğuştan sahip olduğunuz bedeni değiştirmek için ne kadar ileri giderdiniz?

Vücudumuza yaptığımız değişiklikler sadece bireysel farklılıkları değil içinde yaşadığımız kültürü de tanımlar.

Tayland’ta uzun boyunlu kadınlar kabilesi bu kültürü tanımlayan yansıtmalardan sadece biri.

5 yaşında boyunlarına uzun pirinç halkalar takıyor,bu takıları takan kişinin vücudunda şekil bozuklukları dahi görülebiliyor.Bu kadınlar bu geleneği şu şekilde yorumluyor:

‘’Biraz rahatsızlık ve ağrı hissetmek yaşamın bir parçasıdır.’’

Halk hikayelerinde halka çıkarsa boynunun kırılabileceği dahi anlatılıyor.Bu halklar onlar için bir güzellik ve estetik anlayışından öte geleneksel bir yapı.Uzun boyunlu olmak zarif olmakla bir görülüyor.

Afrika’da çocukların yüzlerine acı dolu dövmeler yapılıp ilkel aletlerle dişleri törpüleniyor.Afrika’da başka bir geleneksel güzellik anlayışı ise annelerin küçük kız çocuklarının göğüslerini kızgın bir sopayla 3 ay boyunca ezerek küçültme çabaları.Bu uygulamada ki amaç; erken yaşlarda erkeklere kendilerini kaptırmamaları,bağımsız bir birey olarak yaşamaları,istenmeyen evlilik ve hamileliklerin önüne geçmek.

Asya ve Afrika ülkelerinde güzellik ve estetik anlayışı daha çok kültürel ve geleneksel olarak ele alınıyor oysa Amerika ve Avrupa’da durum daha farklı.Örneğin Miami’de;popo ve göğüs ameliyatı oldukça yaygın bir şeydir.Miami’de güzel kalmak ve güzel olmak bir saplantı haline gelmiş.Kadınlar kadar erkeklerde bu ameliyatlara giriyor.Sahte göğüs kasları,kalça ameliyatları yapılıyor.Mankenlik yaparak bu sahte vücutlarıyla para kazanıyorlar.Onlara göre bu durumda hiç bir ahlaksal yanlış yok.İşlerine  yarayan her şey doğru kabul ediliyor.

Sonuç:

İnsanların hepsi doğuştan Allah’ın kendilerine verdikleri bir dış görünüşe,kendince ‘’insani’’ bir güzelliğe sahiptirler.Ama insanlar yaşam koşulları,kültür ve başka insanların kendi haklarında ki düşünceleri neticesinde içlerinde oluşan kendi yapısını beğenmeme ya da herkes yaptığı için doğal olmayan bi durumun doğal görünmesi neticesinde vücutlarını,duruşlarını değiştirebiliyorlar.

Bu bazen Tayland’ta ve Afrika’da olduğu gibi kültürel ve geleneksel bi yapı olabiliyor.İçlerinde gerçekten düşünebilen insanlar olsaydı ‘’Biz bu saçma ve işkence veren şeyleri neden yapıyoruz ki?’’ diye sorgulardı.Belki diğer kabilesindeki insanları ikna edemeyebilirdi ama gelenek adı altındaki insani olmayan güzellik işkencelerine bi ‘’dur’’ deme cesaretini göstermiş olurdu.

Afrika’da kız çocuklarına uygulanan göğüs dövülme işlemi ise ayrı bi işkence.Küçük kızların cinsiyetinin varlığından nefret etmesine kadar gidebilecek psikolojik tramvalar yaratacak bir şey bu.Eğer burada gerçekten niyet erken evlilik ve hamilelikleri engellemekse o zaman erkekleri iradeli ve başka kızlara zarar vermeyecek şekilde yetişmelerini sağlamaları lazım.

Miami’de yapılan popo ve göğüs ameliyatları ise sadece kendini kandırmaktan başka bir şey değil.İnsanlar senin yaptığın şeylere,düşüncelerine ya da ruhuna bakmıyor.Dış görünüşüne bakarak senin hakkında yorumlarda bulunuyor.Bence bu durum en az geri kalmış ülkelerdeki yapılan şeyler kadar iğrenç.Kolay para kazanmak adına vücuduna değiştirmek ve hatta bıçak altına yatıp ölüme kadar varacak bir şeyi göze almak bence hiçte akıl karı olmayan bi durum.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Tayvan Dizisi : Hello Again!

Herkese merhabalar efenim ...

Henüz Türkçe alt yazısı olmadığı için İngilizce alt yazı izlediğim bir Tayvan dizisinden bahsedicem.  Üniversite yılında birbirine düşman olan iki kişi yıllar sonra iş hayatlarında yine karşı karşıya gelirler ama bu sefer roller değişmiştir. Ünversite zamanında kızımız çalışkan iken iş hayatında tam bir kaybeden olmuştur hatta dükkan tefeciler tarafından basılmakta ve onları zor duruma düşürmektedir.Oğlanımız ise elbette CEO olmuştur ve zengindir (!). Kızla karşılaşıp kızı CEO'su olduğu mağaza da çalışma koşuluyla onu tefecilerden kurtarır tabi bu durumlar içince zamanla birbirlerine aşık olurlar.

Evet , konumuz oldukça klişe ama Asya da yıl 2019 olsa bile bu diziler ve bu konular bizim ülkede de olduğu gibi hala tutmakta vallahi bence hiç sıkılmıyorum izlemekten :D Bir de İngilizce alt yazı izleyip İngilizcemi geliştiriyorum benim için de daha iyi oluyor :)

Tayvan Dizisi : Before We Get Married

Herkese merhabalar efenim,
Aldatma konulu diziler sadece Kore de değil Çin ve Tayvan dizilerine de yayılmaya başladı.Bu tip konuları çok fazla desteklemiyor olsam da izlemesi maalesef ki acayip heyecanlı oluyor.Aslına bakarsanız baş roldeki adamımız bildiğin tacizcinin teki bile sayılabilir o yüzden başlarda biraz öfkelendiğim bir dizi de oldu ama nedense beni sonradan aktı götürdü ve son bölümde buldum kendimi bir anda :/ Bir şeyleri desteklemesem ya da sevmesem bile bir an da kapılıp gidebiliyorum :/

 Li Hao Yi ile nişanlı olan Zhou Wei Wei, başarılı, azimli nişanlısına sadık bir kadındır. Lia Hao Li, tutumlukta çığır aşmış, hayatının her anını planlamıştır.
Chu Kehuan, başarılı bir girişimcidir. Aynı gün içerisinde onu kader, 3 kez Zhou Wei Wei ile karşılaştırır. Chu Kehuan, Zhou Wei Wei'den etkilenir ve kendini onun dünyasına kaptırır. Chu Kehuan'ın 10 yıllık kız arkadaşı olmasına rağmen Zhou Wei Wei ile ilişki kuramaya çalışır.

Tayland Dizisi : Boy For Rent

Herkese merhabalar efenim ...

Çerezlik bir Tayland dizisi ile devam ediyoruz yine Türkçe çevirisi olmadığı için ingilizce alt yazı şeklinde izledim haberiniz olsun :) Dizinin konusundan bahsedicek olursak , erkek kiralayabileceğiniz bir şirket var yani aslında şöyle kiraladığınız adamı cinsellik içinde kullanabilirsiniz ya da başka şeyler içinde kullanabilirsiniz.Baş roldeki kızımız hoşlandığı çocuk tarafından seksi olmadığı ve ezik bir kız olduğu için reddedilir bu kızımızda bir erkekle bir ilişki nasıl yaşanır ve nasıl daha seksi erkeklerin isteyebileceği bir kız olurum diye bu şirketten birini kendine öğretmen olarak kiralar tabi işler sonrasında karışır :)